Sunday, June 07, 2009

Mohon penjelasan, rungkai kebenaran

SHAH ALAM, 7 Jun - Dato' Husam Musa dalam ucapan penggulungan tadi memohon penjelasan daripada Timbalan Mursyidul Am, Dato’ Haron Din berkenaan beberapa ungkapan di dalam salah satu kertas kerja yang dibentangkan dalam Sambutan Jubli Perak Kepimpinan Ulamak.


Menurut beliau, penjelasan itu perlu bagi meneutralkan tanggapan ahli pas sekaligus merungkaikan kebenaran sebenar berikutan adanya sesetengah pihak yang telah menyalahguna ungkapan yang disebut oleh Dato’ Haron Din itu.


"Malah, penyalahgunaan tersebut sehinggakan mengaitkan pihak-pihak tertentu," tambahnya.


Beliau menyatakan keyakinan bahawa Dato’ Haron Din tidak menujukan tulisan tersebut kepada sesiapa, tetapi beliau hanya memohon penjelasan supaya semua pihak mendapat penjelasan yang sebenar lebih-lebih lagi dalm sidang muktamar ini.


“Ada tindakan politik yang nampak kecil tetapi memberi kesan jangka panjang,” ulas Husam berhubung gagasan kemasukan Sabah dan Sarawak ke dalam Malaysia.


Namun, tindakan penolakan gagasan tersebut akhirnya menyebabkan PAS ketinggalan hampir 30 tahun dan hanya pada tahun 80-an barulah PAS mula mengembangkan pengaruh di Sabah dan Sarawak.


Oleh itu, beliau sangat berharap agar barisan pimpinan PAS lebih terbuka dalam menerima pandangan yang berbeza. Keterbukaan politik Islam yang ditunjuk oleh PAS merupakan satu model yang perlu dihayati oleh semua pihak.
bottom

1 komen:

mUHamMaD nASirUdDIn FaIz biN iLiaS said...

ade pihak sengaja nk laga2kan pimpinan PAS...but, pimpinan PAS tk bodoh...

Template by - Abdul Munir